zaterdag 30 juni 2018

De ingestorte narcist

Wat gebeurt er met een cluster B als ze geen voeding meer kunnen vinden? Wat gebeurt er met een narcist na een scheiding van een goede voedingsbron? Wat gebeurt er als de omgeving, collega's, kinderen, familie het gedrag beu zijn en de narcist achterlaten en verlaten?
De narcist stort in. Mensen die dit al in het echt gezien hebben, weten waarover ik praat. De valse realiteit, de façade die de narcist heeft opgebouwd, is heel broos, heel fragiel en breekbaar. De narcist heeft een superego dat hen non-stop vertelt hoe waardeloos en dom ze zijn. Ze hebben als het ware een stem in hun hoofd dat hen constant vertelt dat ze niets verdienen en dat niemand hen graag ziet. Hun verdedigingsmechanisme tegen deze stem vol zelfhaat is om te doen alsof ze fantastisch zijn, recht hebben op een speciale behandeling en privileges. Ze dumpen hun zelfhaat en frustraties op hun naaste omgeving om zichzelf beter te voelen. Als die omgeving wegvalt, moeten ze die zelfhaat zelf dragen en zelf instaan voor alle verantwoordelijkheden die ze al die tijd ontlopen hebben (rekeningen betalen, huisvesting, opvoeding van de kinderen, een job proberen zoeken en houden, ...). Al de schaamte, alle werkelijke gevoelens over zichzelf en de harde realiteit klopt op de deur en komt genadeloos binnen. Alsof er een dam is gebroken en ze het water en de overstroming niet meer kunnen tegenhouden.
Op dit moment valt het masker compleet weg en we zien de persoonlijkheidsstoornis in al zijn glorie, zoals ze echt is. Ze zijn doodsbang, hulpeloos, hysterisch, gewelddadig, paranoïde, psychotisch en heel behoeftig. Vele (ex-)slachtoffers zien dit zielige schouwspel, waar ze overal schade veroorzaken in hun leven en hun omgeving en ruziemaken met iedereen, onherroepelijk bruggen verbranden, dakloos worden, een alcohol- of drugsproblematiek hebben om te kunnen omgaan met de nieuwe realiteit, gewelddadig worden, etc. Ze verliezen alles, en dit door hun eigen toedoen. Karma bijt genadeloos terug.
Op dit moment is het heel belangrijk om van je hart een steen te maken en ze niet proberen te redden. Ze hebben hun bed zelf gemaakt, laat hen in hun vuile, stinkende bed liggen, ondanks alle smeekbedes en beloften tot verandering. Dit is enkel tijdelijk, want als jij hen weer uit de goot vist en je hebt hen weer opgebouwd, slaan ze dubbel en dik terug en bijten ze in je hand, want het zijn en blijven wezens zonder empathie of spijt ten opzichte van wat ze anderen aangedaan hebben.
Als je als slachtoffer weggeraakt bent en je bent erin geslaagd om de knoop te ontwarren van jullie voorheen verstrengelde levens, is er maar één weg en dat is: vooruit. Trek lessen uit je ervaring, maar blijf er niet te lang bij stil staan. Probeer de schade die ze hebben aangericht in je leven zoveel mogelijk in te dijken en teniet te doen en bouw jezelf opnieuw op. Creëer een leven voor jezelf en laat hen achter. Stap weg van alle chaos, drama en miserie en neem één stap per keer richting een betere toekomst. Zet je schuldgevoel, begrip en groot hart één keer op pauze en probeer de impact van hen op je leven zoveel mogelijk uit te vegen. Jij bent niet verantwoordelijk voor de schade die iemand anders heeft aangericht in zijn of haar leven, je bent enkel verantwoordelijk voor jezelf. Zij zijn dat ook, vergeet dat nooit. Word geen mede aandeelhouder van hun beerput die nu langs alle kanten aan het overstromen is omdat het deksel eraf is. Ga niet mee in de stront zitten en laat dit over aan professionals of aan anderen. Probeer ook geen andere mensen die hen te hulp schieten te waarschuwen, laat het volledig los en focus op jezelf. Leef je eigen leven, zoals jij wil. 

Check ook mijn artikel over de coronacrisis en narcisme op https://stopslechterelaties.blogspot.com/2020/04/narcisme-en-corona-hoovering.html

Vind je dit artikel nuttig en denk je dat andere mensen deze informatie kunnen gebruiken? Delen is de boodschap, hoe meer mensen hiervan op de hoogte zijn, hoe beter. Neem zeker ook een kijkje op stopslechterelaties.blogspot.com voor andere artikels over narcisme en cluster B persoonlijkheidsstoornis. 



7 opmerkingen:

  1. Men zei dat ik me niet kon redden terwijl ik altijd op tijd de rekeningen kon betalen en zeiden dat ik me zelf zou laten overrijden. Nou als die mensen er uit zagen als een trein dan ging je wel weg maar ze hebben altijd nog een menselijke gedaante. het komt over alsof men wil zeggen ze komen als schaap in wolfskleding wat andersom is als een wolf in schaapskleding. Je te schande zetten en willen dat je een uitglijder maakt. Ik zou niet representatief zijn en nog op en aanmerkingen maken over je kleding en hoe je er uit ziet. Hun in vertrouwen nemen is te biechte gaan bij de duivel. Ze maken misbruik van vertrouwen als je bent binnen gehaald en lichten hun hielen. Men kan een nachtslot plaatsen maar kwam niet op dat idee om dat te doen. Een nieuw slot kost bij de ene slotenmaker duurder dan bij de andere slotenmaker. In het westen zijn ze veel duurder uit dan bijv. in het noorden. Als je dat gel niet hebt om een ander slot op de deur te doen dan kan de berenklauw altijd nog omhoog gegaan worden of het nachtslot ingezet worden. Zo iemand had de sleutel van mijn deur en wou die niet overgeven en settelde zich daar en maakte zich alles eigen.Boodschappen doen en helpen maar er stond misbruik tegenover en dingen weg pikken en vale opmerkingen. men wil zeker dat je als trillend wrak over staat gaat en nergens terecht kunt dan behalve bij hun want zo hebben ze je al geisoleerd. . .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is zo herkenbaar na een leven van 11 jaar met een narcist. Ik kon niets, deed niets goed, kortom ik was niks. De relatie heeft me vriendschappen gekost en zelfs mn kinderen. Nu ik mezelf weer teruggevochten heb en mijn eigen leven weer opbouw hoop ik dat mn kinderen terugkomen. Nieuwe vriendschappen ben ik al aan het maken. Nooit meer geïsoleerd raken. Nooit meer narcisme maar heeft me wel alles gekost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoe ben je eruit gekomen en wat doe je eraan om los te geraken van je narcist? ik moet er los van komen { ben 6 maanden weg en alles gedeblokkeerd}maar voel mij nog steeds uitgeput

      Verwijderen
    2. Ik denk dat tijd hier een belangrijke factor is.

      36 jaar dacht ik dat ik een vader had , die "een speciaal kantje had". Ik relativeerde zijn opmerkingen en dacht gewoon : "hoort bij hem". Maar iets goed doen lukte mij eigenlijk nooit.

      Ondertussen heb ik 28 jaar een lichte vorm van epilepsie. De eerste keer was 3 dagen nadat mijn zus en ik zijn weggelopen.

      Maar hoe ouder hij werd , hoe erger het werd. Ouder worden is een zwakte voor een narcist. Haren vallen uit en vrouwen blijven weg. 6 maanden geleden hebben mijn zus en ik afstand genomen en nu hangt er een rechtszaak boven ons hoofd.

      Hij wil nu een verzoening , maar wij houden ons been stijf en gaan er niet op in.

      Tijd heelt de wonde , maar een litteken zal er altijd blijven. Dus wees vooral niet te streng voor jezelf.

      Ben je uitgeput , neem dan rustig de tijd om in therapie te gaan en probeer stap voor stap sterker te worden.

      Veel sterkte

      Verwijderen
  3. Bedankt voor de reactie, ik ben blij dat je je leven opnieuw kan opbouwen. ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Neem jezelf niets kwalijk.
    Narcisten zijn duivels.
    Hou van jezelf,en Karma doet zijn werk veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen